Zpět na web Hotelu *** AXA
1
3
4
2
Michaela Maupicová
Skladby / Compositions
17.02.2018 - 11.05.2018
Michaela Maupicová vystavuje ve Výkladech AXA své nejnovější obrazy. Charakterizují je rastr, jemná kovová barevnost a prostorová iluze, tedy řád, zdání uzavřené plochy a rozpínavosti prostoru. Obraz je zde pojímán jako výsledek vícevrstvého komponování, plastického „modelování“, jako živé pole struktur a rytmů. Autorka se strukturálními možnostmi obrazové plochy zabývá dlouhodobě. Ranější zvýraznění smyslové roviny dynamických forem s převažující černou barvou je postupně prosvětlováno, odhmotňováno. Dřívější různosměrnost geometrizovaných linií je v současné době vystřídána vertikálně-horizontální uspořádaností, barva není přítomna ve své důraznosti, ale jako by ve stavu odrazu/odlesku, dojem prostorovosti je někdy ztlumen až na hranici jakéhosi slepotisku. Michaela Maupicová zvolila metalické barvy, zaujala ji přítomnost kovové plochy nesoucí význam uzavřenosti. Akvarelová lehkost barevných vrstev současně umožňuje modelovat prostor, pracovat se světlem. Specifická živost výrazu vyvstává v kombinaci s jasně definovanou kresbou rastrů, jež ale navozují dojem pohyblivých struktur, tušíme přítomnost experimentu. Záměrně je zvýrazněna estetická rovina, hodnota krásy. Autorčino modelování prostoru je spřízněno s pojetím obrazové plochy jako záznamu silového pole, jak jej známe z obrazů Václava Boštíka. Současně se dostává do výrazové blízkosti soustředěných obrazových struktur Agnes Martin, které zpřítomňují vědomí dokonalosti, jejíž fungování je pro nás ale „tajuplné a nedostupné“ (AM).
BIO
Michaela Maupicová (nar. 1982 v Příbrami) studovala Střední uměleckoprůmyslovou školu v Turnově a Vyšší odbornou školu v Jablonci nad Nisou, poté absolvovala v letech 2002–2008 pražskou Akademii výtvarných umění …
Michaela Maupicová (nar. 1982 v Příbrami) studovala Střední uměleckoprůmyslovou školu v Turnově a Vyšší odbornou školu v Jablonci nad Nisou, poté absolvovala v letech 2002–2008 pražskou Akademii výtvarných umění (J. Svobodová, M. Knížák; v letech 2004 a 2007 získala Ateliérovou cenu AVU). Od roku 2010 proběhla řada jejích výstav: Podobraz v liberecké Galerii U Rytíře (2010), v pražské Galerii Michal‘s Collection (2011, obě společně s V. Vélou), Hranice stínu v Oblastní galerii v Liberci (2014), roku 2015 Mezičas v Topičově salonu v Praze (s M. Preslovou), Skladby mysli v Galerii Středočeského kraje v Kutné Hoře (2016) a loni After Rembrandt v pražské Národní galerii. Její práce jsou od roku 2004 četně zařazovány na společné výstavy v ČR i zahraničí, např. Finalisté ceny NG 333 v Národní galerii v Praze, 2009; Současná česká malba a socha v NG v Praze, 2010; Fundamenty a sedimenty v Městské knihovně Galerie hlavního města Prahy, 2011; Geometrův zlý sen v Topičově salonu v Praze, 2012; NATŘI v Galerii Klatovy / Klenová, 2013; Overture 1 v pražské Hauch Gallery, 2015; nebo v roce 2017 Postkonceptuální antikoncepce v jihlavské OGV, Junge Prager / Junge Berliner v Českém centru v Berlíně a Stavy mysli / Za obrazem – Obměny a intervence v GASK v Kutné Hoře. Je zastoupena ve sbírkách Národní galerie v Praze, Galerie Středočeského kraje, Oblastní galerie v Liberci, Leinemann-Stiftung für Bildung und Kunst Berlin a v soukromých sbírkách v ČR i zahraničí.
Číst více... Číst méně...
Seznam reprodukcí
1. Michaela Maupicová, Z cyklu Surfaces, 2017, akryl, plátno, 100 × 80 cm, foto archiv autorky
1. Michaela Maupicová, Z cyklu Surfaces, 2017, akryl, plátno, 100 × 80 cm, foto archiv autorky
Číst více... Číst méně...
Michaela Maupicová showcases her latest works in Výklady AXA Gallery. They are defined by their distinctive raster, subtle metal colouring and the illusion of space which implies order, the impression of an enclosed surface and the expansion of space. Paintings are approached as an outcome of multilayer composition, plastic ‘modelling’, as a living field of structures and rhythms. The author has been exploring the structural possibilities of a painting surface for a long time. Her earlier emphasis on the sensory level of dynamic forms where the predominant colour is black has been progressively brightened and dematerialised. Maupicová’s former multidirectional geometric outlines have been replaced by the current vertically-horizontal orderliness, colours are not fully accentuated yet presented merely as a reflection, the impression of space is sometimes damped until it resembles some sort of blind emboss. Michaela Maupicová decided to use metal colours, a metal surface carrying the meaning of an enclosed area captured her attention. The lightness of colour layers also makes it possible to model the space and work with light. The clearly defined raster pattern underlines the distinctive vivacity of expression, while creating an impression of moving structures; an experiment is subtly indicated. The aesthetic level – the value of beauty – is intentionally accentuated. The author’s space modelling is associated with the conception of a painting surface as the record of a force field which is also a well-known approach of Václav Boštík in his paintings. Maupicová also approaches the expression of thorough compositional structures by Agnes Martin that materialize the awareness of perfection – still ‘mysterious and inaccessible’ for us (AM).
BIO
Michaela Maupicová (born 1982 in Příbram) studied at the Secondary School of Arts and Design in Turnov and at Higher School of Arts in Jablonec nad Nisou, between 2002–2008 she studied at the Academy of Fine Arts in Prague (J.…
Michaela Maupicová (born 1982 in Příbram) studied at the Secondary School of Arts and Design in Turnov and at Higher School of Arts in Jablonec nad Nisou, between 2002–2008 she studied at the Academy of Fine Arts in Prague (J. Svobodová, M. Knížák; in 2004 and 2007 she received the AVU Studio Award). From 2010, she has presented several exhibitions of her work: ‘Podobraz’ in the Gallery U Rytíře in Liberec (2010, together with V. Véla), in the Gallery Michal’s Collection in Prague (2011, together with V. Véla), ‘Shadow Boundaries’ in the Regional Art Gallery in Liberec (2014), in 2015 ‘Mezičas’ in the Topičův salon Art Gallery in Prague (together with M. Preslová), ‘Compositions of Mind’ in the Central Bohemian Gallery in Kutná Hora (2016) and ‘After Rembrandt’ in the National Gallery in Prague last year. Since 2004, her artworks have been frequently displayed at group exhibitions both in the Czech Republic and abroad, e.g. ‘Finalists of the NG 333 Award’ in the National Gallery in Prague, 2009; ‘Contemporary Czech painting and sculpture’ in the National Gallery in Prague, 2010; ‘The Fundamentals and sediments’ in the Municipal Library of Prague (Prague City Gallery), 2011; ‘Geometrist’s nightmare’ in the Topičův salon Art Gallery in Prague, 2012; ‘NATŘI’ in the Gallery Klatovy / Klenová, 2013; ‘Overture 1’ in Hauch Gallery in Prague, 2015; and in 2017 ‘Post-conceptual contraception’ in the Vysočina Regional Gallery in Jihlava, ‘Junge Prager / Junge Berliner’ in Tschechisches Zentrum in Berlin and ‘States of Mind / Beyond the Image – Interventions and Innovations’ in the Central Bohemian Gallery in Kutná Hora. Her works are represented in the collections of the National Gallery in Prague, the Central Bohemian Gallery, the Regional Art Gallery in Liberec, Leinemann-Stiftung für Bildung und Kunst Berlin and in private collections in the Czech Republic and abroad.
Read more... Read less...
5